Главная » 2009 » Март » 26 » Скандинавський дизайн меблів. Історія і сучасність
14:50
Скандинавський дизайн меблів. Історія і сучасність
Країни Скандинавського півострова близькі один до одного не тільки географічно, їх об'єднує спільність культур, традицій та національної психології.

Бурхливий розвиток дизайну почалося в Скандинавії приблизно в 1880 р. В результаті склалася особлива дизайнерська філософія, яка вплинула на решту світу. Шведська модель суспільства свідчила: рівні можливості для добробуту всіх соціальних верств. Ще до 1917 р. скандинави навчилися створювати "більше гарних речей для кожного дня" - девіз, яким вони керуються і до цього дня. Особливий інтерес у північних країнах завжди виявлявся до оздоблення житла: через погодні умови люди проводять більшу частину свого часу під дахом (на відміну від спекотного півдня, де все життя розгортається на вулицях і площах). У 20-30-х р. сторіччя, що йде ручний і промисловий способи виробництва меблів почали змагатися один з одним; так виник той стиль обстановки інтер'єру, який тепер і називають "скандинавським". Незабаром він поширився на інші ужиткові предмети - від чайної ложки до електротехніки. Скандинавські дизайнери говорили: "Форма повинна йти рука об руку з функцією". Офіційно термін "скандинавський дизайн" з'явився в популярній і спеціальній літературі з 1950 р. - після виставки, що пройшла в США і Канаді.

У чому ж особливість скандинавського дизайну в меблевому мистецтві і його відміну, скажімо, від італійського та іспанського? По-перше, це лаконічність, легкість, уміння зосередити й організувати в невеликому просторі різноманітні функції. По-друге, традиційна любов до природних матеріалів (у даному випадку - до дерева; яке застосовується і оброблених різними способами, і необроблених - в чистому вигляді, що зберігають природний колір і фактуру), пристрасть до неяскравим, приглушеним тонів, квітам прибережного піску, скель і холодного блакитно-сірого північного моря ... У типово скандинавському інтер'єрі, як правило, також присутні прозоре скло і кераміка з блакитною кобальтової розписом - це символи, які уособлюють багатоводдя, ті тисячі озер, якими так славиться Скандинавія.

Зберігають селянські традиції скандинави тяжіють до стилю "кантрі" - бревенчатой обробці стін у поєднанні з гладкими дерев'яними поверхнями меблів. При цьому для оббивки м'яких меблів застосовуються тканини на основі натуральної бавовни або льону неяскравих тонів, з картатим малюнком або в дрібну квіточку.

Швеція

Основу-фундамент у меблевому мистецтві цієї країни заклали талановиті дизайнери, деякі з них у минулому були майстрами-червонодеревцями. Таким потомственим столяром був Бруно Матссон, який створив ціле стилістичний напрямок в меблях 60-х рр.., Використовуючи багатошарове, гнуте дерево. Він розробляв ніжки, що прикріплюються до столу за допомогою металевих деталей. Його вироби легко розбиралися і збиралися і були настільки витончені, що створювали враження ширяють у повітрі.

У 70-і рр.. дизайнери Ян Дрангер і Йохан Хульдт розробили спосіб виробництва м'яких меблів, який полягав у тому, що маса спіненого пінопласту за кілька хвилин заповнювала форму-оббивку зі штучної шкіри, збільшуючи її обсяг до необхідних розмірів. На основі розробленої ними технології згодом стали випускати дешеву м'які меблі зі знімною декоративної оббивкою.

Але, мабуть, саму широку, популярність в даний час придбала шведська фірма "Ikea", що відкрила на початку 2000 р. свій магазин в підмосковних Хімках. 12 грудня перший магазин "Ikea" відкрився поблизу селища Кудрово Ленінградської області. Фірма була організована в переломний момент Другої світової війни, в 1943 р., на півдні Швеції, в Ельмхульте. Творці "Ikea" сповідували принцип "простір у просторі", де ручний і промисловий способи виготовлення меблів поєднувалися один з одним в діапазоні від ретро до постмодернізму. За останні роки намітився відхід від багатої, так званої престижної обстановки, доступною тільки забезпечених споживачах, і почалося виробництво меблів для людей із середнім достатком, при цьому якість і стиль строго дотримуються на колишньому рівні. Гарнітури, характерні для минулих епох, або сучасний авангард випускаються тут обмеженими тиражами. Меблі пропонується в комплексі з різними світильниками, декоративними тканинами, посудом та іншими предметами побуту.

Основні матеріали, що використовуються у виробництві меблів фірмою "Ikea": масив сосни, клеєна фанера березова, буковий та березовий шпон, МДФ для кухонь і офісних меблів, сталь і алюміній, тканини на основі бавовни і льону з домішкою акрилу для зносостійкості, натуральна і штучна шкіра.

Норвегія

Норвезька меблі представлена на нашому ринку дуже обмежено, але тим не менше заслуговує на окрему розповідь. Норвегія - країна, найбільш прихильна старих традицій, наполегливіше своїх сусідів чинить опір модним віянням. На створення предметів побуту тут завжди великою мірою впливали ремесла, так як розвиток промисловості відбувався повільніше, ніж у решті Європи. Для норвезького житлового інтер'єру типові навмисна функціональність і одночасно демократичне ставлення до всіх членів сім'ї. Доказ тому - звичай надавати найбільшу кімнату дітям (в інших країнах вона частіше належить дорослим).

Норвезька меблі охоплює широкий діапазон - від сільської і дачній для заміських будинків і котеджів до виключно елітарної з оббивкою з натуральної шкіри. Характерна особливість норвезької меблів - високоякісна обробка поверхонь, включаючи дрібні деталі.

Не можна не сказати про колекцію, розробленої Торстейна Нільсон, до якої увійшла новаторська вигадка - стілець з регульованим сидінням і підголовником. Його можна легко складати, транспортувати.

Широку популярність завоювала меблі для відпочинку, сконструйована норвезьким дизайнером Інгемар релінги ще в 1965 р., але не втратила популярності і сьогодні. Це крісла з гнутої багатошарової фанери із застосуванням шнурків як кріпильних елементів і натуральної або штучної шкіри як оббивного матеріалу.

У 1979 р. на скандинавської ярмарку меблів з'явилася сенсаційна модель сидіння "Баланс", яка передбачає дванадцять різних положень, зокрема сидіння, нахилене вперед, і подушечку для підтримки колін, які утворюють прямий кут між торсом і ногами сидячої людини; таке природне положення тіла знімає напругу спини, шиї, стегон і ніг, - модель залишається актуальною й досі.

Фінляндія

За порівняно короткий час - приблизно три останні десятиліття - склався феномен "фінського меблевого дизайну". Рушійною силою в ньому стали твори таких талановитих художників, як Ееро Саарінен і Альвар Аалто. Останній з них стверджує: мистецтво - це безперервний процес облагородження дерева, міді, скла та інших матеріалів для розкриття їх властивостей, але не заради самодавлеющей форми, а для задоволення людських потреб. Однак сам Аалто увійшов в історію саме як новатор у роботі з деревом. Його крісло "Paimio" стало справді легендарним і зайняло перші ряди класичних моделей ХХ століття: воно надзвичайно комфортно, злегка пружинить, а зігнуті спинка і сидіння кріпляться до каркаса з гнутовиклейной світлої деревини. Провідні фінські фірми "Asko", "Isku" і "Artek" досі випускають меблі з гнутовиклейной багатошарової фанери, впровадженої Аалто.

Ееро Саарінен в 1956 р. створив свій знаменитий стілець "Тюльпан" з колекції "П'єдестал" для фірми "Knoll International". Пластикове основа, на якій закріплені м'яке сидіння і спинка, він помістив на витончену ніжку-колону з литого алюмінію, амортизуючими тиск.

Модерн і авангард, вміння працювати з деревом у поєднанні з різними матеріалами втілюють у своїх кріслах і інші фінські дизайнери - Юрье Куккапуро, Сімо Хейккіля, Єва Кокконен і багато други тобто Цікаво і творчість Антті Нурмесніемі: у його виробах відбивається так званий "вільний стиль ".

Фінська фірма "Puustelli" більше 75 років розвиває кращі традиції дизайнерської майстерності, грунтуючись на натуральних якісних матеріалах, професіоналізмі, сучасних технологіях. Постійна експозиція фірми містить офісні меблі з наборами шаф, ящиків для зберігання, столи, стільці, обстановку холів, пересувні перегородки, розсувні двері, кухні класичні і в сучасному стилі, що гармоніюють з інтер'єрами інших приміщень. Цікаві колекції меблів та крісел у стилі постмодерн створюють фірми "Inno" і "Kallemo".

Данія

Своїм шляхом йшов розвиток данського меблевого дизайну. Найбільш яскравою і цікавою особистістю тут був Арне Якобсен (1902-1971), якого іноді називають одним з перших провідників функціоналізму в Данії. У цілому, раціоналістичний функціоналізм був чужий датським дизайнерам, вони розцінювали його як догматичний, мало що враховує потреби людини. У 1929 р. Якобсен став лауреатом конкурсу "Житло майбутнього". Його стілець "Ameise" ( "Мурашка") до сих пір викликає захоплення. Модель (виготовлена фірмою "Fritz Hansen") вийшла дивно витонченою, вона поєднала металевий каркас з єдиною гнутовиклейной формою, що поєднує спинку і сидіння. Зараз знаменитий стілець можна побачити серед експонатів Музею сучасного мистецтва в Нью-Йорку та Музею Вікторії й Альберта в Лондоні.

Видним дизайнером світового рівня був і Кааре Клінт (1888-1954). Його гасло "Починаємо знову і працюємо в геометричному стилі" підхопили і розвинули вірні послідовники - Фінн Юл, що створив легені, майже "летять" стільці, які були не просто скульптурної меблями, а зручним місцем для сидіння, і Ханс Вегнер. Останній виступає за відродження типових форм народної меблів. Його знамените крісло "Павич" вважають шедевром скандинавського дизайну. У 1944 р. він створив також крісло "China" (виробник "PP Mobler"), адаптувавши для сприйняття середнього європейця дерев'яний стілець часів китайської династії Мінг. Дизайнер багато експериментував з багатошаровим деревом, користуючись простий конструктивною схемою, ускладнюючи її кількома декоративними елементами.

Руд Тюгесен (1932) і Джоні Серенсен (1944), "дві датські равлики", за їх власним визначенням, - прихильники витонченого ручної праці. Вони багато працювали над виготовленням лущеного шпону, отримуючи плоскі плити, насухо висушуючи дерево. Волога була присутня тільки в клеї при з'єднанні деталей. Також Тюгенсен і Серенсен експериментували з багатошаровим буком і дубом, придумуючи легкі і дуже міцні конструкції. Ще ні один виріб, розроблений ними, не знято з виробництва. Створюючи чергову колекцію меблів, на додаток до неї автори створювали унікальні предмети побуту: сільнички, ступки, перечниці ...

Інші датські дизайнери Ліндау і Ліндекрантц, що працюють для компанії "Innovation Randers A / S", сконструювали гнучку меблі, вигідно відрізняється від усього, що було до них. Це різноманітні меблеві форми з дерева у поєднанні з металом і штучними матеріалами.

Матеріали і технології

Для скандинавських дизайнерів основний матеріал для виробництва меблів - фінська береза (морений масив, фанера), яка володіє в'язкістю, піддатливість, красою фактури. Рідше береться сосна - через її дорожнечу. Масив дерева висушують, проводять відповідну обробку - ручну або механічну, - перетворюючи його на декоративні плити. Об'єднуючим елементом служать вставки з бука або берези натурального кольору. Ця ж порода дерева, пофарбована або тонована під бук, йде на виготовлення ніжок для меблів. Іноді поєднують дерево з МДФ і металом.

У м'яких меблів для набивання сидінь і спинок, залежно від конструкції і вартості, береться кручена вата, пінопласт, поролон, пінорезини. Каркаси з чорного металу, трубчастою стали в поєднанні з деревом простежуються в різних конструкціях диванів, крісел, стільців.

У Скандинавії випускається різноманітна м'які меблі з оббивними тканинами квіткових, картатих та інших кольорів, а також плетені меблі з тростини. У поєднанні з дерев'яними поверхнями застосовується загартоване скло - матове, молочне, декоративне. Широке поширення одержали меламінові плити в поєднанні з деревом.

Ідеї всіх видатних майстрів живуть, постійно втілюючись різними фірмами в багатоваріантні і багатоформна меблеві вироби, і часом важко зрозуміти, яка продукція якої скандинавської країні належить - так все переплелося! Але для всієї Скандинавії характерний інтерес до старих традицій і одночасно пошук нових ідей і функціональних форм. На тлі середньо-і південно-європейського дизайну роботи північних майстрів вигідно відрізняються новизною й оригінальністю.


Просмотров: 3197 | Офісні крісла і стільці: класифікація і призначення
Всего комментариев: 1
1  
Your's is a point of view where real inlleeigtnce shines through.

Имя *:
Email *:
Код *: