Главная » 2009 » Август » 11 » Сучасна шкільна меблі
14:58
Сучасна шкільна меблі
У статті розглядаються вимоги та критерії, тенденції розвитку промислового виробництва шкільних меблів, а також проблеми, з якими стикається кожен керівник при її придбанні.

Виробництво навчальних меблів - це наукомісткий і високотехнологічний процес, доступний тільки спеціалізованому підприємству, а не будь-якій меблевій фабриці і тим більше дрібній майстерні.

Надійність, довговічність, травмобезопасность, сучасний дизайн - ці якості досягаються тільки при використанні сучасних технологій і технологічного устаткування класу - «професійний», що відповідає кращим світовим стандартам.

Також необхідно звести до необхідного мінімуму кількість посередників у ланцюжку «виробник-споживач».

На сьогоднішній день основним нормативним документом, який регламентує вимоги до навчальних меблів є переглянутий і оновлений - ГОСТ 22046-02 «Меблі для навчальних закладів. Технічні умови », який набирає чинності з 1 липня 2003 року.

Крім цього, типи, функціональні розміри та вимоги до навчальних меблів визначені в наступних ГОСТах: ГОСТ 5994 - 93 Парти.

Ці документи відображають наступні загальні критерії та вимоги, що пред'являються до навчальних меблів:

1. педагогічні;

2. санітарно-гігієнічні;

3. ергономічні;

4. виробничо-економічні;

5. архітектурно-художні.

1. Навчальна меблі, що відповідає всім вище перерахованим вимогам повинна гарантовано зберігати свої функціональні та якісні характеристики протягом тривалого терміну експлуатації:

- Стіл учнівський - не менше 10 років;

- Стілець учнівський - до 5 років;

- Шафи для навчальних посібників - не менше 20 років.

2. В основі правильної комплектації шкіл меблями є наявність необхідних комплектів учнівської меблів по групах у відповідності з фактичним розподілом дітей (особливу важливість це має в початковій школі).

3. Вимоги забезпечують безпечне перебування в школі - травмобезопасность навчальних меблів.

Травмобезопасность виробів забезпечується наступними елементами в її виробництві:

- Заокруглення кутів стільниць на всіх типах столів;

- Застосування в окантовці стільниць пластикової кромки ABS;

- Використання круглого профілю труб для каркаса столу;

- Використання механізму регулювання опор столу і шаф по нерівності підлоги;

- Підвищена стійкість конструкції столу і стільця.

4. З метою зручності транспортування навчальна меблі, частіше за все, надходить у розібраному вигляді. Слід зазначити, що збирання меблів є важливим етапом виробничо - технологічного циклу. Від якості виконання цієї операції багато в чому залежить довговічність виробу. Бажано, щоб збірку вироби проводили фахівці.

5. При оснащенні спеціальних кабінетів, таких як хімія, фізика, біологія, комп'ютерні та лінгафонні класи необхідно використовувати спеціалізовану меблі. Особливу увагу слід звернути на дотримання правил технічної безпеки та санітарно - гігієнічних норм.

6. Ремонт навчальних меблів (при необхідності) повинен здійснюється фахівцями зі збереженням всіх якостей вироби, закладених при виробництві підприємством - виробником.

У справі поліпшення умов навчання важливе місце займає питання оснащення шкіл меблями. Для забезпечення працездатності, правильного фізичного розвитку, профілактики порушення постави і зору у дітей та підлітків, велике значення має використання шкільних меблів, що відповідає гігієнічним вимогам.

У процесі навчальних занять організм учня відчуває статичне навантаження, що обумовлена необхідністю тривалий час зберігати вимушену робочу позу. Це навантаження різко збільшується в разі неправильного пристрої меблів, невідповідність її розмірів росту і пропорцій тіла учнів. Виникають умови, що сприяють порушення постави, розвитку короткозорості і її прогресування.

Гігієнічні вимоги, що пред'являються до шкільних меблів, в першу чергу, стосуються її розмірів.

Спеціальними вимірами встановлено, що середні величини окремих параметрів тіла, які служать для нормування основних розмірів меблів та їх співвідношень, при коливанні росту дітей і підлітків у межах десяти - п'ятнадцяти сантиметрів істотно не відрізняються.

З 1972 року для школярів прийнята ростова шкала з інтервалом в 15 сантиметрів. Відповідно до цієї шкали виготовлялися столи, стільці і парти п'яти груп - А, Б, В, Г, Д.

При перегляді стандартів на шкільні меблі в 1986 році, у зв'язку з розробкою стандартів РЕВ на учнівські столи та стільці (СТ РЕВ 5418 - 85, СТ СЕВ 5419 - 85) і введенням навчання дітей із шестирічного віку, була введена нова нумерація ростових груп (шість номерів) і колірна маркування виробів, що відповідає світовому стандарту ІСО 5970 «Меблі. Столи та стільці для навчальних закладів ». У 1992 році Державні стандарти «Меблі шкільна. Функціональні розміри »(ГОСТ 11015, ГОСТ 11016, ГОСТ 5994, ГОСТ 18314, ГОСТ 19549, ГОСТ 19550, ГОСТ 22359, ГОСТ 18313, ГОСТ 18607 та ін) були ще раз переглянуті і підтверджено необхідність шести ростових номерів. З 1994 року проводиться обов'язкова сертифікація шкільних меблів.
Маркування шкільних меблів

Парти, столи і стільці, виготовлені відповідно до державних стандартів, повинні мати числову і кольоровий маркування.

На нижніх поверхнях кришки столу і сидіння стільця, на внутрішніх поверхнях кришки і сидіння парти наноситься позначення номера меблів (у чисельнику) і діапазон зростання школярів, для яких меблі призначені (в знаменнику).

Колірна маркування меблів наноситься по обидва боки столу (парти), стільця у вигляді кола діаметром не менше 10 мм або горизонтальної смуги розміром не менше 10х15 мм (табл.1) і має бути видно з боку проходу між рядами.
Розстановка шкільних меблів

Попереду кожного ряду ставлять меблі менших номерів (наприклад, № 2), за ним великих номерів (наприклад, № 3, № 4). Першими у всіх трьох (чотирьох) рядах ставлять меблі № 1, другими № 2 або групи А, третіми № 3 або групи Б. При необхідності поставити меблі більшого кімнати, ближче до дошки, її слід розміщувати тільки в крайніх першому чи третьому (четвертому) рядах.

Робочі місця в навчальних кабінетах за першими або другими столами (партами) в будь-якому ряду відводяться школярам зі значним зниженням гостроти слуху (розмовна мова сприймається від 2 до 4 м, а шепітної від 0,5 до 1 м). Школярам зі зниженою гостротою зору відводяться місця ближче до вікна за першими столами (партами), де найбільш сприятливі умови освітлення природним світлом. При гарній корекції гостроти зору окулярами, школярі можуть сидіти у будь-якому ряду.

Школярам з ревматичними захворюваннями, схильним до частих ангіна і гострим запаленням дихальних шляхів, робочі місця відводяться далі від вікон.

Не менш 2-х разів на рік школярів, які сидять в крайніх першому і третьому (четвертому) рядах, міняють місцями, не порушуючи відповідності номерів меблів росту учнів. Це необхідно для профілактики постави і зору.

Розміри проходів та відстані між обладнанням у навчальних приміщеннях в см. встановлюються наступними:

а - між рядами двомісних столів, не менше 60;

а1 - між рядами одномісних столів, не менше 50;

б - між рядами столів і зовнішньої поздовжньої стіною, не менше 70 (у будинках з цегли та місцевих матеріалів, не менше 50);

в - між рядами столів і внутрішньої поздовжньої стіною (перегородкою) або шафами, що стоять уздовж стіни, не менше 70 (у будинках з цегли, не менше 50);

г - від передньої стіни з класною дошкою до передніх столів всіх рядів при трирядне і для середніх рядів при чотирирядними розстановці двомісних столів 170 - 200, а в лабораторіях (за наявності демонстраційного столу, не менше 225);

д - від передньої стіни з класною дошкою до першого двомісних столів у крайніх рядах при чотирирядними розстановки, не менше 225;

ті - від задніх столів до задньої стіни (перегородки), не менше 65, а якщо стіна є зовнішньою, не менше 100;

е1 - від задніх столів до шаф, які стоять вздовж задньої стіни, не менше 80, а при влаштуванні входу до навчального приміщення з боку задніх столів, не менше 120;

ж - між столами в ряду, не менше 50;

з - між столом вчителі і передньої стіною, не менше 65;

і - від демонстраційного столу до класної дошки, не менше 100;

к - між столом вчителі та першим столом учнів, не менше 50;

у - кут видимості дошки (від краю дошки завдовжки 3 метри до середини крайнього місця учня за переднім столом) приймається в першому класах та лабораторіях, не менше 45 градусів, в другому - четвертому класах 40 градусів, в кабінетах інших класів, не менше 35 градусів .
Вимірювання зростання школярів

Зростання школярів вимірюють у звичайного взуття Ростомер або спеціальною рейкою завдовжки 2м. На одній стороні рейки наносять поділки з інтервалом 15 см, починаючи з 100 см. У проміжках між поділками проставляють номери (групи) меблів.

Якщо використовуються дані зростання школярів, які є в медичних картах, то в цьому випадку до показника зростання додають 2 см на взуття.

Учитель, класний керівник або завідувач кабінету, з урахуванням отриманих даних про зростання школярів, розсаджує їх за парти або столи відповідного номера (групи).

Рекомендується в кожному навчальному приміщенні поряд з дверима мати кольорову мірну лінійку, на яку наносяться відповідні номерами (групам) меблів кольорові смуги шириною 15 см. Для номерів відповідають: помаранчева - при висоті 100-115 см від підлоги, фіолетова - 115-130 см, жовта - 130-145 см, червона - від 145 до 160 см, зелена - від 160 до 175 см, блакитна - від 175 до 190 см.

Дані про дату вимірювання росту, номері (групі) меблів, стан зору і слуху школярів заносяться до класного журналу. Кожен школяр повинен знати колір маркування, що відповідає його росту.

Для полегшення розсаджування школярів 1-х - 4-х класів рекомендується на початку кожного навчального року заповнювати лист здоров'я. Лист підписується класним керівником і шкільним лікарем, затверджується директором школи і повинен бути дієвою формою контролю за правильним використанням шкільних меблів.


Просмотров: 4310 | Навіщо потрібна шафа-купе?
Всего комментариев: 0
Имя *:
Email *:
Код *: